22 مه 2023 - یک مطالعه ی جدید منتشر شده در مجله دیابت، چاقی و متابولیسم نشان داد که دهانشویه اورلیستات به طور موثری کالری دریافتی کل و کالری دریافتی از چربی را در افراد چاق کاهش می دهد. محققان گفتند: دهانشویه ی اورلیستات ممکن است یک جایگزین موثر برای داروهای خوراکی چاقی باشد و در عین حال عوارض جانبی نامطلوب را در افراد چاق به حداقل برساند.

اورلیستات، متعلق به خانواده ای از داروها است که به عنوان درمان های ضد چاقی شناخته می شوند که برای درمان چاقی استفاده می شوند و به کاهش وزن کمک زیادی می کنند.Orlistat ، همیشه باید همراه با رژیم غذایی کم کالری و فعالیت بدنی مکرر استفاده شود.

چاقی، یک اختلال شایع است که با چربی بیش از حد بدنی مشخص می شود، و خطر ابتلا به بیماری های متعددی مانند دیابت، فشار خون بالا، برخی از بدخیمی ها و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. در نتیجه، تیمی به رهبریStefany Primeaux این مطالعه را برای بررسی کامل اثرات دهانشویه اورلیستات بر مصرف یک وعده غذایی پرچرب، انجام داد.

در این مطالعه ی متقاطع دوسوکور، شرکت کنندگان(10 نفر، شاخص توده بدنی 25-30 کیلوگرم بر متر مربع)به طور تصادفی در دو گروه دهانشویه ی دارونما یا اورلیستات (24 میلی گرم در میلی لیتر) قبل از یک وعده غذایی پرچرب، قرار گرفتند. پس از شستشوی دهان با دارونما، شرکت کنندگان بر اساس تعداد کالری دریافتی از چربی به دو دسته مصرف کنندگان کم چرب و پرچرب تقسیم شدند.

این مطالعه نشان داد که دهانشویه اورلیستات کالری کل و کالری دریافتی از چربی را در طول وعده غذایی پرچرب در مصرف کنندگان پرچرب، کاهش داد اما تأثیری بر مصرف کنندگان کم چرب نداشت(0.05=P).

اورلیستات، با مهار کردن لیپازهایی که لیپیدها را تجزیه می کنند، جذب اسیدهای چرب با زنجیره بلند(LCFA)  را کاهش می دهد. دهانشویه ی اورلیستات مصرف چربی را در مصرف کنندگان پرچرب کاهش داد، که نشان می دهد اورلیستات از تشخیصاسیدهای چرب با زنجیره بلنددر وعده غذایی آزمایشی پرچرب جلوگیری می کند. انتظار می رود اورلیستات به صورت دهانشویه، خطر بی اختیاری چربی(oil incontinence) را کاهش دهد و همچنین کاهش وزن را در افرادی که غذاهای پر چرب را ترجیح می دهند، افزایش دهد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/orlistat-mouth-rinse-effectively-lowers-total-and-fat-calorie-intake-in-obese-individuals-111833